Spalovací motory pro RC modely IV.

(Pokračování z 1.6.2011)

 

Výkon motoru

je určitě nejdůležitějším hlediskem při výběru motoru. Přihlížíme samozřejmě i k jiným parametrům – např. hmotnost motoru, snadnost spouštění, ovládání otáček, hlučnost, spotřeba paliva, spolehlivost, životnost apod. Některé z těchto údajů zjistíme nejlépe od kolegů, kteří daný motor již provozují. Údaje výrobců bývají v tomto ohledu z reklamních důvodů někdy i hodně optimistické. Výkon motoru závisí zejména na celkové koncepci motoru – vyplachování, řízení sání a časování rozvodu. O způsobech vyplachování a řízení sání jsme se stručně zmínili již v předchozích částech tohoto článku.

 

Časování rozvodu

je udáváno ve stupních, definujících úhel pootočení klikového hřídele. Doma si můžeme časování měřit průhledným kruhovým úhloměrem, který připevníme ke klikovému hřídeli místo vrtule. Hodnoty odečítáme proti ručičce z drátu nebo plechu, upevněné k patce motoru. Orientačními body pro měření jsou krajní polohy pístu – horní úvrať (HÚ) a dolní úvrať (DÚ). Úhloměr se nastaví tak, aby hodnota 0° odpovídala přesně poloze pístu v dolní úvrati. Během otáčení klikovým hřídelem se na úhloměru odečítají hodnoty, odpovídající otevření a zavření sacího otvoru v klikovém hřídeli nebo šoupátku. U špičkových dvoudobých motorů se úhel otevření sání pohybuje od 195° do 205°. Podobně postupujeme při měření otevření přepouštěcích a výfukových kanálů, je před tím potřeba sejmout hlavu válce. Průměrná hodnota otevření přepouštěcích kanálů je 130° , otevření výfukového kanálu se pohybuje kolem 145°, při použití laděného výfuku pak od 160° do 180° . U čtyřdobých motorů je doba otevření sacího a výfukového ventilu mnohem delší (pracovní cyklus probíhá během otočení klikového hřídele o 720°), sací ventil se otevírá o něco dříve, než se píst dostane do horní úvrati. Pro přesné měření výkonu motoru se používá dynamometr (tzv. brzda), na němž je možné průběžně odečítat dosažený točivý moment (Md) a počet otáček motoru (n). Z těchto údajů se pak výkon motoru P(kW) počítá podle vzorce :

P[kW] = Md[Nm] x n[1/min] x 1/60000

Výkon motoru ovlivňují také okamžité atmosférické podmínky, např. nižší hustota vzduchu, způsobená poklesem tlaku, výkon snižuje. Seřízení motoru před startem (zejména volnoběžných otáček) věnujeme tedy pokaždé zvýšenou pozornost. Údaje o výkonu udávané výrobci jsou přepočteny na standardní atmosférické podmínky ISA (teplota 15°C, tlak vzduchu 1013,12 mb). Z technických dat jednotlivých motorů zjistíme i další zajímavé údaje : litrový výkon (výkon na 1000 ccm objemu válce) nebo poměr výkonu a hmotnosti (mezi jednotlivými druhy modelářských motorů jsou obrovské rozdíly).

 

Předchozí díl

Pokračování (provoz – od spouštění po konzervaci)