Spalovací motory pro RC modely III.

RC karburátory

nejprve pár slov o funkci karburátoru a historii vývoje. Funkcí karburátoru je připravit směs vzduchu a jemně rozprášeného paliva v nejvhodnějším poměru pro spálení v motoru. I nejsložitější RC karburátor pracuje na stejném principu jako jednoduchý karburátor s difuzérem ve tvaru Venturiho trubice, používaný v motorech pro volně létající modely. V nejužším místě difuzéru je zastavěna tryska, do které je z nádrže přiváděno palivo a jeho množství určuje seřizovací jehla. Proudící vzduch vysává z trysky palivo a tak vzniká směs, která je v klikové skříni stlačována a přepouštěcími kanály otevíranými pístem se dostává do spalovacího prostoru. RC karburátory jsou dnes vyráběny v mnoha typech, uspořádáních a velikostech, popis jednotlivých odlišností je mimo rámec tohoto článku, vydal by na samostanou knihu. Doporučuji seznámit se s RC karburátorem svého motoru pomocí údajů výrobce a létáním, létáním a létáním.

 

Tlumiče výfuku

dnes již nutné příslušenství RC motorů vzhledem k celosvětovému trendu ochrany životního prostředí. Stejně jako u RC karburátorů existuje spousta typů, lišících se provedením, velikostí a účinností.

 

Palivová čerpadla

zabezpečují plynulou dodávku paliva do karburátorů, zejména u akrobatických RC modelů, kde již tlak z klikové skříně či tlumiče výfuku do nádrže k plynulé dodávce paliva nestačí. V současné době se většinou palivové čerpadlo dodává zastavěné do zadního víka klikové skříně. Princip funkce často používaných čerpadel Perry a Walbro – membránová čerpadla využívající změny tlaku v klikové skříni motoru. Podtlak nasává přes membránu palivo do čerpadla, přetlak vytlačuje palivo z čerpadla do karburátoru. Čerpadlo Perry je vyrobeno z černého plastu a je nerozebíratelné. Při odstavení motoru z provozu musí být naplněno palivem, aby se ventily nezaplnily zaschlým ricinovým olejem.

 

RC motory mohou být doplněny i dalším příslušenstvím – oblíbený je palubní startér. Elektromotor startéru je umístěn v držáku pod motorem a přes automatickou spojku je ozubeným pryžovým řemenem nebo čelními ozubenými koly spojen s motorem. Napájení spouštěče je z NiCd akumulátorů, které slouží i ke žhavení svíčky. Startér ovládá samostatné servo a vypínač, tím je zajištěno i spouštění motoru za letu. Nevýhodou je hmotnost zařízení – kolem 500 g, je tedy jeho použití možné jen ve větších modelech.

 

Předchozí díl

Pokračování (výkon motoru, provoz – od spouštění po konzervaci)