Údržba a servis rc modelů aut - část III.

Pneumatiky

Možný prasklý disk, roztržená nebo prodřená pneumatika, odtržená patka od disku – to jsou nejčastější poškození kol s pneumatikami. V prvních dvou případech neopravujeme – vyměníme za nové díly, pokud dojde jen k odtržení patky odstraníme nečistoty kartáčkem a pneumatiku znovu přilepíme kyanoakrylátovým lepidlem. Naražený (ne prasklý) disk se projevuje házivostí kola.

Elektronika

Regulátor, přijímač a serva – to je elektronika v modelu. Od prachu a nečistot je čistíme nejvýš opatrně, v případě zjištění poškozených obalů nebo vniknutí vody tyto díly zásadně nezapínáme, doporučujeme odborný servis. U serv kontrolujeme provozní vůle a stav převodů – v případě větší zubové vůle je nutná okamžitá výměna – v závodě hrozí vylomení zubů a následné odstoupení ze závodu. Silové vodiče kontrolujeme stejně pečlivě, poškozené buď zkrátíme, nebo vyměníme. Na pájených místech důsledně používáme smršťovací bužírky. Už při stavbě modelu a kompletaci elektroniky dbejme na kvalitu použitých komponentů, u silových vodičů je důležitý jejich správný průřez a samozřejmě precizní pájení, o smršťovací izolační bužírce je již zmínka výše. Délka vodičů – prostě tak „akorát“, ani příliš dlouhé, ani krátké (nesmí být napnuté). K rozebíratelným spojům vodičů doporučuji zlacené trubičkové konektory odpovídajících rozměrů.

Karoserie a křídlo

Při čištění karoserie se k odstranění šmouh od pneumatik soupeřů osvědčil odlakovač na nehty (bez přídavku acetonu). Praskliny karoserie opravíme skelnou páskou, v hůře přístupných místech doporučuji čirý Chemopren na obuv v tubě. Kyanoakrylátové lepidlo ne, spoj jím lepený je křehký. Podobný postup použijeme i u křídla.

A to je v podstatě všechno ze základní údržby a servisu. Doufám, že jsem začínajícím pilotům závodění moc neznechutil a těm pokročilejším aspoň trochu pomohl.

 

Z podkladů RCrevue a Pavla Krylla.

 

Předchozí díl