Twist 40 - 3D akrobat od Hangar 9

Po svých prvních nezdarech se spalovacími motory jsem je zhruba na půl roku odložil a létal pouze s menšími modely na elektropohon. Bylo to přínosné období a hodně jsem se naučil, ale přeci jen se mi časem začalo stýskat po pořádném zvuku spalovacího motoru.
Vzhledem k tomu, že se mi doma válel nevyužitý motor ASP 7,5 ccm, chtěl jsem nějaký stroj pro tento pohon. Kolega Zdeněk mě navíc již delší dobu oslňoval svým 3D akrobatem Laser 3D, se kterým předváděl nevídané věci. I zatoužil jsem vlastnit model podobných vlastností. Dříve jsem se na tyto modely koukal skrz prsty a říkal jim hanlivě "létající madračky". Nicméně čím déle jsem tento model pozoroval, tím více se mi zamlouval. Jedním z hlavních kritérií pro výběr byla velikost, která by měla umožnit snadný transport mým nevelkým vozem Škoda Fabia. Důležitá byla i cena, která mě neměla zruinovat. Upřímně řečeno "pravý" Diablotin mi přišel celkem drahý a navíc se mi designově nijak zvlášť nelíbil. Chtělo to něco trochu jiného. Po dlouhém hledání na internetu mi nakonec padl do oka model Twist 40 od firmy Hangar 9.
Propagační video mě nadchlo a i ostatní parametry přesně odpovídaly mým požadavkům. Líbil se mi i poměrně bláznivý potah. Kolega Kokoumes sice posměšně pravil, že to vypadá spíš jako bonbón Sisi než jako letadlo, ale to jsem chápal spíše jako klad a začal jsem letadlu pracovně říkat Sisinka. Ještě chvíli jsem studoval nabídku ostatních výrobců, ale Twist nakonec zvítězil a model jsem objednal.

Technické údaje:

Rozpětí: 
1220 mm

Délka: 
1170 mm

Letová hmotnost: 
2300 g

Plocha křídla: 
48,2 dm2

RC funkce: 
5 serv (V, 2 x K, S, M)

Výrobce: 
Hangar 9 / Horizon Hobby, Inc.

Běžná cena: 
3.800 Kč

Osazené vybavení:

Serva: 
3x Hitec HS422 , 1x Hitec HS322 (plyn)

Motor: 
ASP 7.5 ccm

Vrtule: 
APC 12,25 x 3,75 Diablotin

Přijímač: 
Hitec HFD08-RO

Vysilač: 
Hitec Optic 6Co se skrývá v krabici.

Uplynulo něco málo dní a na poště mě čekala velká krabice s barevnou fotografii Twistu, technickými údaji (které jsou mimochodem chybné) a nějakým šťastně se usmívajícím pánem ze strany. I já jsem s úsměvem na tváři krabici otevřel a začal vybalovat. Můj úsměv poněkud pohasl po zjištění, že mi na poště někdo krabici prokopl a trochu to odneslo křídlo. Poškození naštěstí nebylo příliš vážné, ale i tak jsem si udělal další pomyslný černý puntík ke službám České pošty. Objednal jsem variantu ARF, takže letoun byl kompletně potažený a z velké části i sestavený. Kromě křídla, které je vcelku byl uvnitř i potažený trup, výškovka, směrovka, ovládací plochy směrovky, výškovky a křidélek, podvozek, nádrž a veškerá drobná bižuterie potřebná pro dokončení letadla. RC vybavení a motor pochopitelně není součástí dodávky. Uvnitř byl také katalog firmy Hangar 9, kde jsem se dočetl, že se Twist dodává i v tzv. verzi plug and play, která obsahuje i nainstalovaná serva a motor. Potah této verze je jiný (bílo-zelený), ale tuto verzi jsem u nás neviděl nikde prodávat. Stavebnice na mě působila velmi pěkným dojmem a po zběžném ohledání jsem byl spokojen i s konstrukcí a materiálem. V konstrukci byla použita dokonce i tenká překližka, která zpevňuje povrch trupu a vůbec použitý materiál na mě působil kvalitně, což byla příjemná změna oproti typicky "čínským" stavebnicím. Jaké bylo proto mé překvapení, když jsem na krabici uviděl velký nápis "Made in China". Přestože je konstrukce fortelná, je na mnoha místech důmyslně odlehčená a celková váha je tak přijatelná. V katalogu jsem si ještě přečetl, že celý model je potažen "značkovým" potahem Ultracote vysoké kvality a má spokojenost byla dokonalá. To jsem ještě netušil, že právě potah bude hlavní slabinou a s dobrým pocitem jsem se pustil do stavby.

Stavba Manuál má 40 stran formátu A4 a je přehledný. Stavební postup ilustrují černobílé fotografie a doprovodný text v angličtině. Dovozce si sice usnadnil práci s překladem, ale fotografie jsou natolik názorné, že by neměl mít problém ani člověk, který neovládá cizí jazyk. Našlo by se pár drobných odchylek návodu od reality, ale vše to jsou pouze detaily a celkově mi návod posloužil dobře. Stavba modelu je velmi snadná - tedy tak akorát pro mne. Spočívá v zásadě pouze ve vlepení výškovky a směrovky do trupu. Pak následuje vlepení pantů řídících ploch, připevnění pák řízení a táhel serv a osazení motorem a elektronikou.Dodávané panty jsou jen jednoduché proužky z ohebné tkaniny, ale plně postačují. Nahrazení opravdickými plastovými panty s kovovou osičkou by jistě bylo možné, ale v tomto případě by přínos nebyl nijak markantní. Panty jsem lepil (stejně jako ocasní plochy k trupu) dvousložkovým lepidlem značky Bison. Není to úplně ideální lepidlo na lepení pantů, ale já s ním lepím rád. Někdo předem panty přetáhne voskovou pastelkou, aby pak šlo lepidlo lépe dolů, ale mě šlo dobře odstranit i bez toho. Motor se upevňuje na dodávané plastové lože, které bez problému pasovalo do předvrtaných otvorů v motorové přepážce a šrouby přesně seděly do samozapichovacích matek rovněž již osazených v přepážce. Stačilo pouze vyvrtat otvory do plastu lože dle rozteče otvorů v patici mého motoru. Ještě je třeba vyvrtat otvor pro hlavní jehlu v bočnici trupu a otvor v přepážce pro protažení plastové trubičky pro vedení táhla plynu. V podstatě největší práce byla s nádrží. Musel jsem vypilovat větší kruhový otvor v motorové přepážce, aby se do něj vešlo její hrdlo. Ale to opravdu nebyl také žádný problém. Pouze jsem si díky své nešikovnosti intenzivním pilováním trochu poškodil potah ze spodu trupu, protože jsem pilníkem rumploval příliš intenzivně a jeho špičkou potah propíchal na několika místech. Serva mají již připravené otvory v křídle a trupu a servo motoru má připravené lože uvnitř trupu nad křídlem. Křidélka jsou ovládaná každé vlastním servem v příslušné polovině křídla. Výškovka i směrovka jsou ovládány každá jedním servem umístěným v zadní části trupu. Což mám mnohem raději než, když jsou serva v trupu u křídla. Táhla jsou krátká a ovládání přesnější. Také je pak mnohem více místa pro přijímač a akumulátory v trupu. Výškovka má táhlo serva připevněné pouze k jedné polovině a druhá polovina je fixně spojena vlepenou kovovou spojkou. Instalace serv byla bezproblémová. Pouze jeden z otvorů v křídle jsem musel trochu zvětšit pilníkem, aby se do něj servo vešlo. Šrouby serv se zapouští do tvrdé překližky, tudíž nehrozí jejich vytržení z měkké balzy. Kabely všech serv jsem musel prodloužit prodlužovacími kabely, aby dosáhly do přijímače. V trupu je hodně místa na uložení přijímače i akumulátorů a to i řádně obalených molitanem, který je chrání proti vibracím. Pro anténu je již v trupu vlepená plastová trubice, která ústí vzadu dole u kolečka ostruhy. Anténu jsem protáhl pomocí niti s jehlou, kterou jsem spustil trubicí, navázal na anténu a vytáhl zpět. Masivní podvozek s velkými koly se přišroubovává pomocí 2 šroubů do zapuštěných samozapichovacích matek a jeho uložení je opravdu bytelné. Zadní řiditelná ostruha se lepí do předvrtaného otvoru ve směrovce. K jejímu lepení jsem (tak jako na vše ostatní) použil dvousložkový epoxid. Zbývalo ještě přidělat kabinu. Jelikož mám rád modely s pilotem, přilepil jsem do kabiny pilota (není součástí stavebnice) a kryt kabiny z kouřového skla přišrouboval několika šroubky k trupu. V přední části kabina mírně odchlipovala od trupu, což jsem neřešil, ale časem se ukázalo, že tudy mi do kabiny občas stříkne trochu oleje. Takže by asi neškodilo v tomto místě kabinu ještě přelepit průhlednou lepenkou. Letová hmotnost mi vyšla 2,3 kg a výsledný vizuální dojem byl perfektní. Už jsem se nemohl dočkat prvního záletu.

Zálet Na zálet jsem se těšil, ale zároveň jsem byl i docela nervózní, protože přeci jen se "spalováky" jsem již delší dobu nelétal. Váhal jsem jakou vrtuli zvolit. Chtěl jsem co největší tah a ne moc velkou rychlost. Po krátké úvaze jsem zakoupil speciální vrtuli APC 12,25 x 3,75 Diablotin, ale pro první let jsem dal raději již dříve vyzkoušenou Master Airscrew 11 x 6. Výchylky jsem měl nastaveny na střízlivě malé - odhadem tak na 60% maxima. Druhé výchylky jsem nastavil o něco větší s tím, že když vše půjde dobře, přepnu je za letu. Exponenciální výchylky jsem měl cca na 40%. Nahodil jsem motor, který i po půl roce odpočinku naskočil hned na poprvé. Mírně jsem poladil jehlu, překontroloval nastavení smyslu pohybu pák vysilače a šel na start. Letadlo se rozjelo a po pár metrech se odlepilo od země a vystartovalo přímo vzhůru. Paráda! Trochu se mi třásly nohy, takže jsem ubral plyn a začal si letadlo osahávat. Lehce jsem dotrimoval a dělal okruhy v bezpečné výšce nad letištěm. Nepouštěl jsem se do žádných odvážnějších kousků a po pár minutách se začal chystat na přistání. Měl jsem trochu strach, ale ukázalo se, že tlustý profil letadla je v tomto směru kouzelný. Letadlo dosedlo při minimální rychlosti jako do peřinky. Senzace! První let dopadl dobře, ale přeci jen jsem si říkal, že by s tímto typem letadla měl motor cvičit trochu lépe. Vyměnil jsem tedy vrtuli Master Airscrew za APC Diablotin, přeladil motor a šel znovu do vzduchu. A teď teprve to bylo ono! Motor šlapal perfektně a tah byl o poznání lepší. Twist letěl kolmo vzhůru až do "kosmické" výšky. Při třetím přistání došlo k menším nehodě, kdy jsem přistával proti sobě (kvůli směru větru) a trochu jsem to přetáhl. Za mnou bylo vysoké křoví a hrozilo, že když přeletím moc, do křoví narazím. Trochu jsem zazmatkoval a nějakým zbrklým pohybem jsem převrátil Twista vzhůru nohama a "přistál" s ním docela tvrdě na záda. Docela ve mě hrklo, ale jaké bylo mé překvapení, když jsem shledal, že není poškozeno vůbec nic a to dokonce ani kabina! Pevnost konstrukce se potvrdila. Dal jsem ještě 2 starty, abych si spravil náladu a jel jsem domů. Měl jsem pocit, že při plném plynu letadlo táhne nahoru, takže jsem dal doma pod zadní šrouby motoru podložky a tento neduh rázem zmizel. Další létání Postupem času se stal Twist mým nejoblíbenějším letadlem. Troufal jsem si s ním čím dál tím více a zvětšoval výchylky. Postupně jsem také sestupoval z velké výšky trochu níže, takže se mi i přestali posmívat, že to letadlo takhle snad ani nemůžu vidět. Opak je pravdou - díky pestrému potahu a výraznému odlišení spodní strany křídel (tmavě fialová zespoda proti světle žluté ze shora) je model na obloze velmi dobře čitelný. K dobré viditelnosti přispívá i velký půdorys křídla. Nejsem žádný akrobatický velmistr, ale s Twistem si náramně užívám. Dají se s ním dělat opravdu neskutečné divočiny, umí letět i pěkně svižně (Zdeňka s Laserem 3D a motorem 10 ccm jsem o dost předhonil), ale přitom při stažení plynu poslušně zpomalí a je z něj poslušný beránek. Přistávání s ním je opravdu pohodové. Snese opravdu nízkou rychlost, což svádí až k nešvaru přistávat v nulové rychlosti, kdy se letadlo nad plochou doslova zastaví a prosedne se dolů. Tento způsob však není úplně pěkný na pohled a navíc si člověk vytváří špatný návyk, který se mu může nepěkně vymstít při přistávání s méně tolerantním strojem. Chování v letu na zádech prakticky nejde rozeznat od normálního letu. Když se nastaví větší výchylky, lze dělat opravdu hodně svižné výkruty. Zatáčky se dají "řezat" ďábelsky utažené a přemety lze letět přes celou oblohu, ale i "na pětníku". Mým oblíbeným prvkem je vývrtka z velké výšky až skoro na zem. Letadlo se z vývrtky dostává naprosto bez problémů a stejně poslušně se do ní dá uvést. Jediný problém mám v zalétnutí nožového letu. Tam se Twist neustále převrací a je třeba hodně korigovat křidélky. Tento efekt se trochu zlepšil, když jsem křidélka nastavil trochu více dolů, ale úplně se mi to odstranit nepovedlo. Kolega, který má také Twista tvrdil, že nic takového nepozoruje, ale zatím jsem ho s Twistem ve vzduchu neviděl, takže to nemohu potvrdit ani vyvrátit. Výkon motoru ASP 7,5 ccm je dostatečný, ale pro opravdové 3D létání by neškodil ještě o něco výkonnější motor. V této konfiguraci se sice dá viset, ale téměř na plný plyn a rozhodně zde není rezerva pro bezpečné vystoupání z visu vzhůru. O visení se tedy vždy pokouším dostatečně vysoko, aby při přepadnutí modelu byl dostatek času na vyrovnání - samotný motor mě z toho totiž nevyseká. Větší váha motoru nebude vadit, protože těžiště mi vyšlo asi o 2 cm víc vzadu než zadní hranice doporučená výrobcem a tudíž o něco větší váha vpředu bude jen k užitku. Z počátku jsem měl vepředu zátěž 50g olova, abych těžistě dorovnal, ale velmi brzy jsem ji odstranil a nepozoruji žádné negativní dopady na letový projev. Nicméně s tímto pohonem je dostatek výkon na kolmé vystoupání ve výkrutech tak vysoko, že letadlo už skoro není vidět. Kromě zpackaného přistání na zádech jsem Twista poměrně šetřil, ale občas (zejména z počátku) se přistání nepovedlo úplně na jedničku a Twist dosedl tvrdším způsobem. Díky pevné konstrukci a masivnímu podvozku však zatím všechno přežil bez úhony. Několikrát se mi také stalo, že vysadil motor (přeci jen se na ASPéčku začíná pomalu projevovat opotřebení) a musel jsem nouzově přistát bez motoru. S tímto strojem je to však naprostá pohoda. Dovede letět i zcela pomalu a tak je spousta prostoru na manévrování a nasměrování se na bezpečné dosednutí. A Twist dokonce přečkal i srážku ve vzduchu! S kolegou Zdeňkem jsme nacvičovali (právě s již zmiňovaným Laserem 3D) synchronizované létání, když se nám do cesty nečekaně připletl větroň. Zdeněk se mu snažil vyhnout a při úhybném manévru se srazil s mým Twistem. Twist mu vrtulí rozsekal křídlo a jeho stroj se stal neovladatelným a zřítil se na zem, kde se roztříštil na třísky. Twistovi zhasl motor, ale i nadále se dal řídit. Díky malé výšce a rozhození po srážce nebylo moc místa na manévrování, ale nějak se mi podařilo s ním nouzově přistát do obilí. Když jsem k modelu přišel v přesvědčení, že je těžce poškozen, naprosto jsem úžasl při zjištění, že nemá ani škrábnutí! Samozřejmě zde bych to přičítal spíše na vrub štěstí a náhodě než kvalitě konstrukce, ale i tak mě to potěšilo. Nedostatky Přestože je Twist velmi povedený stroj, dají se i u něho najít drobné nedostatky. Pokud pominu již zmiňované špatné chování v nožovém letu, které může být způsobeno jednak mým nedostatečným pilotním uměním či špatným seřízením modelu, tak asi největším nedostatek je potah. Přestože v manuálu, na krabici i v reklamním letáku je právě potah vyzdvihován do nebe, tak já s ním mám neustále problémy. Na pár místech krabatý potah se dal snadno vyřešit fénem, ale fakt, že se za letu sloupl potah na třetině křídla už mě poněkud znepokojil. A když se mi to v zápětí stalo i na druhé půlce, kde se potah dokonce i nepěkně roztrhl, tak to už mě vyloženě naštvalo. Potah jsem dodatečně zajistil průhlednou izolepou na náběžné hraně. Udělat to rovnou, mohl to být bez problémů, ale kdo to měl tušit? Takhle mám jedno křídlo "ozdobeno" velmi nepěkným šrámem. Dále jako mírný neduh vidím umístění motoru. Motor je umístěn hlavou vzhůru, což je na jednu stranu skvělé v tom, že je snadný přístup ke svíčce a startování je zcela pohodové, ale zároveň výfuk směřuje přímo na křídlo nebo na trup a celý model se hodně zadělává od oleje. Nepomohl mi ani silikonový nástavec na výfuk. S tím navíc motor neběžel tak pěkně, takže jsem ho raději sundal. Olej se sice dá poměrně snadno otřít, ale ke konci létání je model vždy celý ulepený. Létám s 15% ricinu. Kdo létá na syntetiku, bude na tom zřejmě o něco lépe. Motor taktéž není vůbec zakrytován a trup je u motoru relativně úzký, takže kdo má rád pořádně "macaté" trupy s pěkným krytem na motor (jako třeba já), může to vnímat jako estetickou vadu, ale jinak myslím, že i přesto Twist vypadá moc pěkně. Žádné další nedostatky mě již nenapadají a ani ty zmiňované nemohou zkazit fakt, že Twist je naprosto skvělý stroj, který jsem si zamiloval.

Závěr S Twistem jsem zatím odlétal kolem 30ti letů a jsem stále více nadšen. Model má ještě mnoho co nabídnout a v žádném případě jsem z něj "nevymáčkl" maximum. Twist splnil přesně má očekávání na mimořádně obratný letoun, který však dokáže letět i velmi pomalu a klidně. Průlety na plný plyn jsou relativně rychlé a naopak na minimální plyn je Twist schopen téměř stát na místě. Nastavením velikosti výchylek je možné proměnit Twista jak v bláznivého divočáka tak i v poklidné letadlo, se kterým se člověk nebojí letět a které mu odpustí i spoustu chyb. Model bych s klidným svědomím doporučil i jako druhý nebo třetí stroj, když člověk zvládne základy akrobacie a chce si vyzkoušet i něco odvážnějšího. Ovšem ani ostřílený pilot se s ním rozhodně nudit nebude! Díky nízkým přistávacím rychlostem a masivnímu podvozku se dá s Twistem létat i v místech, kde je horší kvalita povrchu pro start a přistání. Rozpětí a délka trupu kolem 1,2 metru umožňuje snadný transport i menším autem a tak je s Twistem možné zalétat si téměř kdekoliv a kdykoliv. Cena je také příznivá a přestože je model vyráběn v Číně, jedná se o velmi kvalitní výrobek. Problémy s potahem mohou být otázkou pouze jednoho vadného kusu a dalo se jim předcházet. Nezbývá mi tedy než tento model velmi pochválit.

Vzduchoplavec