Omega 2 - rychlý akrobat staršího data vzniku

Tento model jsem koupil vlastně náhodou v době kdy jsem měl ještě Diablotina. Chtěl jsem nějaký další záložní model, kdybych Diablotina náhodou rozbil. Ten ale vydržel docela dlouho a Omega minulý rok vůbec nevyletěla. Zprovoznění se dočkala až na začátku letošní sezóny. Model nebyl úplně nový – koupil jsem jej na modelbazar.cz za výhodnou cenu. Nalétáno měl cca 10 startů.

Technické údaje:

Rozpětí: 
1570 mm

Délka: 
1750 mm

Letová hmotnost: 
3500 g

RC funkce: 
5 serv (V, 2 x K, S, M)

Osazené vybavení:

Serva: 
4x Graupner 577 , 1x Hitec HS422

Motor: 
MVVS 12.7 ccm + černý laděný výfuk

Vrtule: 
Master 12 x 8

Přijímač: 
Hitec HFD08RD

Vysilač: 
Hitec Optic 6

Sestavení

Po zimní pauze jsem model sundal ze stropu, kde jsem jej měl asi půl roku zavěšený. Jen asi půl hodiny mi trvalo utřít z něj 0,5 centimetrovou vrstvu prachu. Křídlo letadla je z polystyrenu potažené dýhou. Trup je konstrukční. Protože model nebyl nový, měl všechno kompletně připraveno pro instalaci motoru a elektroniky. Bylo vidět že původní majitel si se všemi věcmi vyhrál a práce byla precizní vymakaná do každého detailu. Serva jsem všechny jen zašrouboval, přidělal motor se svým nově koupený laděným výfukem. Pouze táhlo plynu jsem musel dát jinak. Následovalo propojení s přijímačem, odzkoušení, nabití akumulátorů a bylo hotovo.

Přípravy

Zálet následoval téměř hned - další den po osazení. Přijeli jsme na letiště, vytáhli letadla a po chvilce marného startování jsme zjistili že máme vybité jak žhavící tak startovací akumulátory. Nezbývalo než jet domů a napravit se lépe. Druhý pokus jsme už měli všechno nabité a mohli jsme zalétávat. Motor jsem měl v zimě rozebraný, takže jsem mu musel věnovat zhruba 10 minut, abych jej pořádně naladil. Konečně zálet S Omegou jsem přijel na dráhu a naposledy zkusil motor a ostatní funkce. Vše bylo v pořádku, tak jsem kousek odstoupil, přidal plyn a letadlo se s jekotem motoru začalo rozjíždět. Po 10ti metrech už se mírně vzneslo a já jsem lehce přitáhl. Do té chvíle to bylo ještě úplně bez problémů, pak jsem ale udělal mírnou zatáčku a k mému překvapení model nabral ještě asi třikrát větší rychlost. Před tím jsem létal se samými 3D stroji, takže mě to hodně zaskočilo. Po 2 kruzích jsem si ale tak nějak zvykl a dal si ještě několik rychlých kol a přistál. Přistání bylo úplně bez problémů. Samozřejmě jsem počítal s velkou setrvačností a tak mě nemohlo nic překvapit.

Další lety

Další starty jsem už, jak mám ve zvyku, zkoušel co to všechno umí a vydrží. Začínal jsem opatrně s táhlými přemety a výkruty. To mě ale moc dlouho nebavilo tak jsem přiostřoval. Skončilo to tak, že jsem používal plné výchylky a divil se že Omega ještě drží pohromadě. Myslím že maximální rychlost vodorovného letu se pohybuje někde kolem 150 km/h – i přesto jsem zkusil letět rovně a potom prudce přitáhnout. Vše vydrželo bez poškození. Dokonce i vývrtka byla tak rychlá, že nešlo ani pořádně spočítat kolikrát se vlastně za sekundu otočí. Pevnostně je to tedy 100%. Ani tvrdší přistání nemohou nijak ublížit – drátový podvozek většinu nárazů hravě "pobere" a síla nárazu se dál nepřenáší. Při čtvrtém startu mě potkala nemilá situace, že mi za letu prasklo koleno laděného výfuku a výfuk visel jen na hadičce. Motor naštěstí šel skoro normálně a tak i přistání proběhlo dobře až na to, že uvolněný výfuk mi při přistání udělal díru do křídla. Kritické situace jako ztráta rychlosti se dají zvládnout velmi dobře. Při klesání je lepší držet vyšší rychlost, samotné přistání se pak dá klidně "natáhnout" trochu víc. Při přetažení se model mírně nakloní na jednu stranu a velmi pomalu padá několik desítek metrů až do chvíle, kdy se nakloní moc a nabere rychlost – potom následuje spirála a dál jsem to nezkoušel.

Akrobacie

Model se řadí do kategorie F3A – není to ovšem zrovna nejnovější typ, ale má s těmito modely hodně společného. Trochu mě zklamala účinnost směrovky. I když má docela velkou plochu, nebyl jsem schopen zalétat nožový let. Ani podržení letadla v osách při pomalém výkrutu není nic moc. Takže pokud chce někdo zkoušet sestavu F3A, není to model pro něj. Jinak je model schopen základní obraty zalétat bez problémů. Mě však spíš baví létat na rychlosti nízké průlety. A to Omega umí velmi pěkně.

Slabá místa

Co se týče konstrukce, je velmi odolná a pevná a jen tak se nedá poškodit. Nejhorší část jakou model má je motorový kryt – ten je opravdu úplně nepoužitelný. Ještě než jsem poprvé vzlétnul byl kryt popraskaný od toho jak jsem model různě přenášel. Stačilo malé ťuknutí a další prasklina byla na světě. Vrcholem bylo když mi jednou sklouznul startér a j8 s n9m vrazil do krytu. Popraskaly všechny místa kde byl kryt uchycený. Od té doby létám bez krytu.

Výměna výfuků

Když se mi urval laděný výfuk, musel jsem tam dát jiný, abych mohl létat. Měl jsem doma hodně typů výfuků na 12,7 ccm a nakonec jsem zvolil standardní.Jinak pokud bych mohl srovnat výkony motoru s různými výfuky od 0 do 100%, viděl bych to zhruba takto: Laděný - 100%, standardní: 85%, váleček: 75%, standardní tichý: 70%. Protože koleno výfuku je vyrobeno ze slitin hliníku, musím jej nechat svařit v argonové atmosféře.

Motor

S výkonem motoru jsem byl velmi spokojen. Má hodně velký výkon takže letadlo dokáže stoupat skoro stejnou rychlostí, jako letí vodorovně (i přes to, že hmotnost s palivem je kolem 3,7 kg). S laděným výfukem má navíc při průletech krásný zvuk.

Výrobce neznámý?

Výrobce si mi nepodařilo zjistit – když se ale dívám jak často se Omegy prodávají, myslím, že jestli je nevyrábí konkrétní jeden výrobce určitě je budou vyrábět někteří lidé na zakázku. Důkazem je, že jeden můj kolega sehnal bez problémů 3 tyto modely. Budu se snažit zjistit víc informací. Případně pokud byste někdo z vás věděl, kdo tento model vyrábí, napište nám, prosím, na náš e-mail. Závěr Omega je rychlé nezáludné letadlo s dobrou odolností. Létat se dá jak celkem pomalu tak i hodně rychle. Akrobatické možnosti jsou trochu omezené. Určitě bych ji doporučil lidem, kteří mají rádi rychlost, rychlé průlety a táhlé obraty.