Spalovací motory pro RC modely

I přes čím dál víc oblíbenější elektropohon RC modelů (ať již letadel, lodí či aut) zůstává stále mnoho modelářů, jimž učarovala vůně metylalkoholu, ricinového oleje a benzinu, nádherný zvuk a kouř výfuků. Tento článek je určen pro širokou obec začátečníků, pokročilejších a rekreačních modelářů, aby jim jejich motor přiblížil i zevnitř podle obecných konstrukčních skupin a seznámil je s hlavními zásadami startování, užívání, údržby a servisu.

Motor v rozsypu
Na obrázku je obecný motor „ v rozsypu “, ukazuje většinu dílů a jejich obvyklé umístění. Je na něm vyobrazena verze se žhavicí svíčkou (vlevo nahoře) a detonační (vpravo nahoře) a verze s předním sáním (vlevo dole) a se zadním sáním (vpravo uprostřed).

Kliková skříň

základní díl motoru, odlitek z hliníkové slitiny, někdy vcelku s válcem a chladícími žebry. Mívá oddělené přední či zadní víko (i obě), ke skříni víka připevňují kalené šrouby. Přepouštěcí kanály jsou odlity uvnitř válce. U motorů s předním sáním (klikovým hřídelem) je na skříni nálitek pro připevnění karburátoru, nálitek výfuku je na válci. K připevnění motoru do modelu slouží patky většinou na bocích skříně. Odlitky skříně jsou ve velkosériové výrobě povrchově upravovány pískováním, eloxováním, hydrofinišem apod. Někteří výrobci motorů s předním sáním odlévají zadní víčka z plastické hmoty, vyztužené skelnými nebo uhlíkovými vlákny.

Klikový hřídel

je uložen v klikové skříni (nebo v předním víku). Levnější spotřební motory mají klikový hřídel uložen kluzně přímo ve skříni nebo v bronzovém pouzdru. Výkonnější RC motory mají klikový hřídel uložen ve dvou valivých (kvalitních kuličkových) ložiskách. Klikový hřídel je zhotoven z jednoho kusu kvalitní oceli, na povrchu cementován a následně broušen na přesný rozměr. Ojniční čep bývá do setrvačníku klikového hřídele nalisován. Vpředu je klikový hřídel ukončen závitem pro matici a podložku, nebo vnitřním závitem pro šroub.


Otočná šoupátka

řídí sání a umožňují účinnější plnění prostoru klikové skříně směsí paliva a vzduchu. Vyrábí se z různých materiálů – od hliníkových slitin přes texgumoid a jiné odolné plasty až k ocelovým planžetám (plochá kotoučová šoupátka).
Sání membránou – u motorů menších zdvihových objemů nebo u víceválcových a velkoobjemových benzinových motorů. Membrána je zhotovena buď z pérového bronzu, nebo ocelové planžety a také z odolných plastů.
 
Pokračování