Úprava motorků z CD mechanik pro pohon modelů letadel

Úprava motorků z CD mechanik pro pohon modelů letadel


První inspirace – model Jardy Pipka
Před několika lety jsem viděl v provozu v malém modelu letadla střídavý motorek, upravený z motorku z CD mechaniky (dále jen CDM). Teoretický postup úpravy jsem našel na několika internetových diskuzích k tomuto tématu a když jsem získal od známého nefunkční CDM, odhodlal jsem se k prvnímu pokusu vyrobit si vlastní stříďáček. Kupodivu točí se dodnes. Od té doby jsem motorků upravil několik, fungují opravdu dobře. Myslím, že s trochou zručnosti to dokáže každý.
Jak získat polotovar? Od známých počítačových fanatiků, byl jsem úspěšný i ve firmě, zabývající se servisem PC, kde mi technik sdělil, že nefunkční CDM ekologicky likvidují (vyhazují). V CDM najdeme většinou tři motorky, nás zajímá ten, který roztáčí CD. Rotor s hřídelem sejmeme pouhým zatáhnutím, stator s vinutím je zalisován v základní kovové destičce z měkkého materiálu, není proto příliš obtížné jej pomocí plochých kleštiček nebo šroubováku vypáčit.
 
Motorky na základních destičkách, některé se sejmutými rotory
Musím podotknout, že typů CDM je mnoho, v každé CDM, která se mi dostala do rukou, byl motor jiný, mám dokonce jeden, který je v kuličkových ložiskách, všechny ostatní měly ložiska kluzná.
Po vydolování motorku z mechaniky máme na stole rotor s hřídelem a feritovým permanentním magnetem a stator s jádrem s původním vinutím. Toto vinutí odstraníme nejlépe ostrým nožem, je možné je i odmotat, je to ale zbytečně pracné. Tím končí devastace a začíná „výroba“ nového stříďáčku.


 
Demontovaný motorek, původní vinutí odstraněno
Pro nové vinutí si připravíme měděný smaltovaný drát (CuS) o průměru 0,4 mm. Používám zapojení vinutí do hvězdy (viz Obr.3), zapojení do trojúhelníku jsem nevyzkoušel. Doporučuji si předem zkusit „na nečisto“ vinutí na jeden válec, abychom po odvinutí zjistili potřebnou délku drátu na tři válce s přídavkem asi 3 cm na začátek, 3 cm na konec a něco málo na přechod mezi válci. Důležité upozornění : vineme zásadně stejným směrem, závit vedle závitu co nejtěsněji, bez mezer. Mám vyzkoušeno, že tímto způsobem se vejde na jeden válec 17 závitů. Začneme vinout na jeden z válců, ponecháme asi 3 cm pro připojení k regulátoru, snažíme se nepoškodit izolaci, po navinutí příslušného počtu závitů přejdeme stejným směrem ob dva válce dále a pokračujeme na druhém jádře a potom i na třetím. Vinutí ukončíme podvléknutím drátu pod poslední závit a zakápneme vteřinovým lepidlem. Necháme opět asi 3 cm mimo jádro. Pokračujeme dalším drátem stejným způsobem na druhém válci a nakonec i na třetím.

       Schéma zapojení „do hvězdy“           Schéma zapojení „do trojúhelníku“

      Způsob vinutí jedním drátem                     Dokončené první vinutí


Po dokončení nového vinutí vyčnívá ze statoru šest drátů, tři na jedné straně a tři na druhé. Na straně, která přijde do rotoru vyčnívající dráty stočíme do sebe, zapájíme a vmáčkneme mezi válce, aby nedrhly o rotor. Na druhé straně navlékneme na dráty smršťovací bužírku a připájíme konektory nebo přímo připájíme k regulátoru. Spojení přes konektory je výhodnější pro snadnější změnu smyslu otáčení (použití motoru pro tažné nebo tlačné uspořádání). Pro tažné uspořádání musíme rotor s hřídelem zajistit podložkou (nejlépe Quick Lock).

Kompletně převinutý motor
Zbývá nám vymyslet připevnění motoru do modelu. Mně se osvědčilo přilepení ke sklolaminátové destičce s otvory pro připevňovací šroubky k motorové přepážce.
Všechny mnou takto upravené motory běžely napoprvé, slouží k mé spokojenosti pořád, mohu tuto poměrně jednoduchou úpravu doporučit. Hodí se pro menší lehké modely.
 
 

Hotový motor s regulátorem
Kdo by se chtěl o těchto úpravách dovědět více, vyčerpávající informace uvádí Ing. Petr Sysala na svých stránkách.

http://www.sysala.cz/modely/CDROM/CDROM.htm

 

Josef Mužík, foto a schémata Ing.Petr Sysala, J.Pipek