L - 159 Alca

Ahoj lidi, chci  se s Vámi podělit o své čerstvé zkušenosti s novým výtvorem fy. Free Air. Je to L- 159 Alca v mírně zvětšené verzi pro dmychadlo EDF GWS 64. Je pravda, že jsem ho z FreeAiráků "tahal" pěkně dlouho, ale podle mne se to vyplatilo. Získal jsem nádherný a skvěle létající elektro JET!
Model je vyřezán z EPP, trup je placka, ale má obroušené hrany a v kombinaci s trubkou pro dmychadlo, placatě vůbec nepůsobí. Stavbu včetně zástavby elektroniky jsem díky značné přepracovanosti stavebnice a jednomu velice chytrému fíglu s depronovou formou, která se vkládá do trupu pro udržení správné pozice při lepení první bočnice sacího kanálu zvládnul za 2 večery (cca 4 hod.).  Při stavbě jsem narazil na 3 malé zádrhely, které  jsem později diskutoval s L. Chvátalem, ty však přičítám tomu, že jsem si vyzvedával letadlo z nulté série, tudíž také ještě bez návodu. 
1. problém bylo volné dmychadlo (příliš veliké bočnice sacího kanálu). Řešením je buď obalit zboku dmychadlo nějakým vhodným materiálem (použil jsem Depron tácek na sýr ze supermarketu), nebo pokud si toho všimnete včas a ne jako já až po zalepení první poloviny kanálu, zmenšit polotovar před lepením.2. výřez pro VOP na trupu je příliš hluboký (při zalepení na doraz by se VOP nedala potlačit). Tohle jsem řešil pomocí cca 5mm širokého proužku EPP vlepeného před VOP. 3. je umístění výřezu pro servo VOP, podle mne je příliš nízko, tudíž je třeba se s táhlem vyhýbat dmychadlu. Klasické pevné táhlo je proto nemožné, já jsem použil uhlíkový drát, který je v průchodu trupem a na polovině délky uložen v plastové trubičce.Po slepení a zabudování elektroniky jsem překontroloval vyvážení. Jelikož mne už při odběru stavebnice poučil Boris Guič, že těžiště musí být hodně vpředu (cca 20% hloubky křídla), nebylo vůbec třeba nic dovažovat či posouvat.  Zálet který proběhl 15.6 by byl absolutně bez problémů, pokud bych nezapomněl poučku, kterou jsem si kdysi, kdesi přečetl - NEZAPOMEŇTE JE TO JET, TAKŽE MUSÍ LÍTAT TROCHU NATAŽENEJ. Nevím jestli to platí pro modely JETů obecně, ale pro Alcu je to absolutně pravdivé.
Po startu jsem tedy zjistil, že musím pro rovný let držet knipl výškovky dost k sobě. Jelikož své sehrála i silná tréma a absolutní neznalost modelu, musel jsem požádat kolegu, aby mi pomohl. Takže zatímco jsem já řídil model, on mi na vysílačce dotrimoval VOP do polohy, kdy jsem si mohl bez hrozby kolize dovolit jemnější doladění. Momentálně má Alca nalítáno cca 1,5hod (to není tak málo, pokud si uvědomíte, že 1 baterie / 1000mAh je na 5 min. letu) a jsem absolutně nadšen. Je pravda že nemám s tímto druhem pohonu skoro žádné zkušenosti, ale právě proto si podle mého názoru mohu dovolit toto letadlo doporučit jako vhodný a relativně laciný způsob jak si (elektro) JET vyzkoušet (když jsem ho zvládl já, proč by to nešlo ostatním) . Letadlo už má na sobě i pár bojových šrámů. Všechny vznikly při přistání do relativně vysoké trávy s příměsí nějakého vyššího plevelu, kdy se křídlo zachytilo za ten vyšší sajrajt (gondoly na koncích křídla jsou na tento způsob "přistání" naprosto spolehlivá věc) a model skončil v hodinách na zemi. Nakonec technická data: rozpětí - 62cm, délka - 76cm, váha - (plně naloženo) 384g, pohon - dmychadlo GWS 64, motor stříďák AT-BN 20-25-15 L 3800ot./V(Čemech), špičkový příkon na zemi, změřěno Watt´s Up  179,7W!, baterie - 3 článek 1300mAh (20A max).Pokud se chcete podívat na fotky najdete je tady.
Zdraví Michal