Depron Vigo Cup 2007

Dne 6.10.2007 proběhl historicky první závod soutěže Depron Vigo Cup 2007 organizované lidmi okolo serveru RC mania. Celá akce byla od počátku chápána jako legrace a měla především za úkol pobavit její účastníky než cokoliv jiného. Jelikož jsem se soutěže sám aktivně zúčastnil a zároveň byl RC server exkluzivním mediálním partnerem, přináším zde stručnou reportáž z této jedinečné akce. Všechno vzniklo tak, že na diskusním fóru se Vigo hrdě pochlubil svým strojem Bastlík II vlastní výroby zkonstruovaného z nejrůznějších zbytků, které doma našel. Místo kýženého obdivu se mu však dostalo spíše posměšných slov na adresu vzhledu jeho výrobku. Zejména Abu hanlivými slovy nešetřil. To se pochopitelně Viga dotklo a vyzval ostatní, když jsou tak chytří, ať předvedou sami, co by z takového materiálu dovedli udělat. A to byla výzva! Slovo dalo slovo a soutěž byla na světě. Po rozsáhlé debatě vykrystalizovala poměrně jednoduchá pravidla:

Soutěžní stroj musí být vlastní konstrukce - nesmí být ze sériové výroby ani postaven podle cizího plánu.
Materiál použitý na stavbu musí být z největší části depron, polystyren, EPP nebo podobný materiál. Dřevo, uhlík a jiné materiály mohou být použity pouze v omezené míře jako konstrukční doplněk.
Pohon stroje je výhradně stejnosměrným motorem velikosti 400. Převodovka je povolena.
K ovládání modelu mohou být použita nejvýše 2 serva.
Akumulátory mohou být maximálně 8mi článek NiMH/Cd nebo 2x LiPol.
Náplň samotné soutěže je volně inspirovaná pravidly RCEJ a je velmi jednoduchá. Po hromadném startu, následuje minutový let s motorem. Po uplynutí jedné minuty se vypíná motor a závodníci se snaží udržet model co nejdéle ve vzduchu pouhým plachtěním. Vyhrává ten, kdo vydrží ve vzduchu nejdéle. Podmínkou je však návrat do vymezeného čtverce (na letiště). Osobně jsem byl takovouto soutěží nadšen a rozhodl jsem se také zúčastnit (mimo jiné i proto, že jsem se rovněž nemálo posmíval vigovu stroji). Kromě mě, Viga a Abua se do soutěže přihlásil ještě Georg a Wroum. Zájem projevilo i několik dalších, ale buď z nedostatku času nebo příliš velké vzdálenosti se nakonec nemohli zúčastnit. Po té, co všichni dokončili své stroje jsme ustanovili datum konání akce na první říjnovou sobotu. Chvíli se ještě dohadovalo místo konání, ale nakonec zvítězilo letiště u Starého Vestce, tedy domácí letiště hlavního strůjce myšlenky - Viga. Na místo jsem i se svým strojem dorazil hodinu před oficiálním zahájením, které bylo v 10:00. Na místě již čekal Aviatik, který měl celou akci natáčet na video. Posléze dorazil i Vigo a Georg, kterého přivezl Kabriolin. Čas do zahájení jsme využili k provětrání několika nesoutěžních strojů. Mezi tím se letiště začalo překvapivě plnit a za chvíli zde byla vyskládaná pěkná řádka aut. Soutěž přilákala nečekaný počet diváků. S malým zpožděním dorazil i Abu a čekalo se už jen na Wrouma. Během čekání se ve vzduchu vystřídala pěkná řádka nejrůznějších modelů rozličných rozměrů i tvarů. Počasí nám celkem přálo. Počáteční raní mlha se alespoň částečně zvedla a vítr prakticky nefoukal. Teplota zatím nebyla nejvyšší, ale tomu jsme úspěšně čelili dobrým oblečením a georgovým čajem z termosky. Nakonec se objevil i Wroum a po krátkém zhodnocení strojů soupeřů a stručném briefingu jsme šli na start prvního kola. Postavili jsme se do řady a po zaznění signálu časoměřiče (hvizd píšťalkou) jsme vrhli své stroje do vzduchu. A teď se ukázalo, kdo jak šikovně stavěl. Můj stroj sice (k mému velkému překvapení) letěl, ale prakticky nestoupal. Georgův stroj byl sice díky mocnému vzepětí úžasně stabilní a hodný, ale měl problémy s výkonem. Obstarožní baterie NiMH se musely nejprve zahřívat na provozní teplotu, aby z nich vymáčkl alespoň nějaký výkon, ale i tak to s výkonem nebyla žádná sláva. Vigův stroj vykazoval celkem průměrné letové vlastnosti. Naproti tomu stroje, které sestrojili Abu a Wroum letěly naprosto fenomenálně. Stoupaly nádherně nahoru a nabíraly stále větší a větší výšku. Takže po zaznění signálu k vypnutí motoru jsem se já potácel sotva 10 metrů nad zemí, pak o něco výše byl Vigo a Georg a ve výšce, že letadla byla sotva vidět se nacházel Abu a Wroum. Rozdíl byl opravdu propastný! Můj stroj navíc bez motoru prakticky vůbec neplachtil a do minuty jsem dosedl dobrých 30 metrů daleko v poli. Potupně jsem tedy šel pro svůj stroj, ale mohl jsem alespoň vychutnat soutěžní výkon ostatních. Vigo dosedl zhruba po 3 minutách perfektně do čtverce a následoval ho po chvíli i Georg. Zato pánové Wroum a Abu sváděli nelítostný souboj. Nakonec však o notný kus vyhrál Abu. Druhé kolo následovalo vzápětí a dopadlo prakticky se stejným výsledkem jen s tím rozdílem, že Vigo přelétal o kousek Georga a skončil na 3. místě. Snažil jsem se sice provést pár rychlých úprav na svém stroji (odstranění olověné zátěže na čumáku, podložení křídla dvěma vajgly atp.), ale nebylo mi to nic platné. Opět jsme byl na zemi první s obrovským náskokem před ostatními a Abu s Wroumem se udrželi ve vzduchu naopak ještě déle než v prvním kole. Další dvě kola následovala až po přestávce, během které se dobíjely baterky a já jsem opravoval drobný defekt na trupu. V tomto mezičase se létalo s "normálními" stroji, diskutovala se závodní taktika a s potěšením jsme pozorovali lepšící se počasí. Bohužel během přestávky byl přes veškerou snahu odvolán hlavní vyzyvatel a zakladatel závodu Vigo. Nepodařilo se mu odolat nátlaku svého zaměstnavatele a byl nucen odjet do práce - zdůrazňuji že v sobotu! Byla to velká škoda, protože po jeho odjezdu vysvitlo sluníčko a začala fungovat krásná termika. Díky ní všechny soutěžní stroje létaly ještě o poznání déle a výše. Tedy všechny vyjma toho mého. Mému speciálu nepomohlo nic. V obou následujících kolech byl do minuty na zemi. Oproti tomu Georg si výrazně polepšil a ukázalo se, že pokud jsou dobré podmínky je i jeho stroj konkurence schopný. Když se mu podaří lépe vyladit pohon, který mu umožní v minutovém čase dosáhnout dobrou výšku, tak může mít ambice zaútočit na přední příčky. Absolutním vítězem se stal Abu, který se v předposledním kole udržel ve vzduchu 9 minut bez motoru, což byl i jeho osobní rekord s tímto strojem. Klobouk dolů, jeho "Styro Proto" je opravdu mimořádně povedený a těžko bude hledat konkurenta. Na druhou stranu je to velká výzva, která přímo volá po překonání! Přátelská atmosféra, pěkné počasí a spousta bezvadných lidí zaručila velmi příjemně strávenou říjnovou sobotu. Jak již jsem zmínil, nelétalo se pouze se závodními speciály, ale naopak většinu času se létalo se stroji všeho druhu. Beze sporu jim všem kraloval kabriolinův dvoumetrový Velox, který je opravdu krásný a na obloze předváděl roztodivné kousky, až se tajil dech. Můj Twist 3D vedle něj vypadal jako vyložený trpaslík. Smolařem dne byl jednoznačně pilot krásného Pipera s 4-taktním motorem Jarda Drábek. Nejprve si totiž strčil prst do vrtule a celý potah křídla měl červeně kropenatý od krve. Pohled to byl opravdu morbidní. A aby toho nebylo málo, došlo k nejhoršímu. Když šel s piperem do vzduchu, neověřil si, zda pilot vrtulníku se stejným kanálem nemá svůj vysilač zapnutý (měl) a když k němu přiletěl, ztratil nad Piperem kontrolu a ten se zapíchl do pole. Poškození bylo značné, ale nesl to statečně. Došlo ještě k nehodě wroumovi polystyrénové Belanky, která se zřítila krátce po startu, ale to ve srovnání se zničením Pipera nestálo za řeč. K jiným destrukcím nedošlo a ostatní události (jako pád po křídle DAFova Pipera házeného z ruky) nakonec dopadly dobře. Snad jen Wendelín trochu smutnil nad poruchou převodovky u svého Bendyho, ale to je vcelku banální závada. Jedinou skvrnou na celkově výborném dojmu tak byla menší neshoda s místními, kteří dorazili v odpoledních hodinách a jejich vyslanec vyjádřil mírnou nelibost nad zvýšeným výskytem cizích elementů. Naštěstí pomohl odkaz na Viga a k souboji nedošlo. Nicméně je to ponaučení pro příště, že je třeba podobnou akci větších rozměrů lépe domluvit s domácími. Celkově hodnotím akci jako velice úspěšnou a jsem moc rád, že jsem se jí mohl zúčastnit. Přestože jsem skončil beznadějně poslední, tak jsem si to náramně užil. Mým osobním vítězstvím je, že jsem z vyloženě zbytkového vybavení dokázal postavit stroj, který letěl a šel řídit, v což jsem vůbec nedoufal.
VzduchoplavecModely soutěžících: Styro Proto (Abu) Bastlík II (Vigo) VigAbu (Vzduchoplavec) Další fotografie z akce... (Autor ČOP)